Lushin tuoreista raaka-aineista käsintehdyt tuotteet ihastuttavat kaikkialla
Sana lush tarkoittaa englannin kielellä kukoistavaa, ja täten sana sopiikin hyvin kuvastamaan brittiläistä alkuperää olevaa, käsintehtyä tuoreista raaka-aineista valmistettua kosmetiikkaa tarjoavaa Lush-brändiä. Kosmetiikkayrityksen päämaja sijaitsee Englannissa Dorsetin kreivikunnan Poolessa. Brändi on kuitenkin onnistunut leviämään brittein saarelta pitkälle, sillä nykyisin kansainvälistyneellä ketjulla on yli 900 myymälää noin 50 maassa. Suurin syy brändin suosiolle lienee juurikin se, että ketjun tuotteet ovat käsityötä, ja niihin käytetyt tuoreet raaka-aineet ovat usein luomu-sertifioituja. Kaikki merkin tuotteet ovat myös vegetaarisia ja monessa tapauksessa jopa vegaanisia, mikä sopii nyky-yhteiskunnan tarpeisiin kuin nenä päähän. Lisäksi brändi on suuri eläinten oikeuksien puolestapuhuja, eikä mitään sen tuotteita tai niihin käytettyjä raaka-aineita koskaan testata eläimillä.
Yli kaksikymmentä vuotta historiaa
Yli kaksikymmentävuotias Lush on aina ensi päivistään alkaen pyrkinyt kehittämään tuotteitaan eettisesti ja mielikuvituksellisesti. Brändi kehittää, valmistaa käsin ja myy itse tuotteensa, joihin kuuluu monia modernin ajan suosituimpia kauneustuotteita, kuten monien rakastamia bath bombeja, suihkugeelejä, palasaippuoita sekä jopa hammaspuhdistustabletteja.
Lushille suurin tekijä tuotteissa ovat tietenkin laadukkaat raaka-aineet, kuten luomuvihannekset ja -hedelmät. Myös eläinkokeisiin suhtaudutaan Lushilla tiukasti, mikä on näkynyt konkreettisesti muun muassa siinä, että aina vuodesta 2012 brändi on vuosittain jakanut 25 tuhannen punnan arvoisen Lush Prize -nimisen palkinnon, jonka ovat voineet saada esimerkiksi lobbaajat, poliitikot, tutkijat tai tiedemiehet, jotka ovat tehneet merkittävää työtä eläinkokeettomuuden saralla.
Lush on eettinen
Lushin eettisiä näkemyksiä tukee myös se, että brändillä on oma osasto eettiseen ostamiseen, mikä pitää huolen siitä, että Reilun kaupan määreet toteutuvat brändin toimissa. Kosmetiikka-alalla Lushin voidaan sanoa olevan edelläkävijä monilla eri tavoin, ja yksi näkyvimmistä toimista lienee se, että firma on alan teollisuuden johtava nimi pakkaushävikin vähentämisessä. Se kehittää jatkuvasti tuotteita, jotka voidaan myydä ilman pakkausta ja kampanjoi ympäristöteollisuuden puolesta. Ei ole ihme, että Lush on onnistunut saamaan tukevan jalansijan nykymaailman kosmetiikkateollisuudessa. Ihmiset kiinnittävät yhä enemmän huomiota eettisiin valintoihin, ja Lush puolestaan vastaa näihin täydellisesti.